Julshopping och intressanta människor

Skönt med jullov, även om jag insåg igår att det faktiskt är ganska länge tills vi ses nästa gång....Jaja, nu har iaf jag fått tid till att fixa de sista julklapparna. Vaknade tidigt, för tidigt, och åkte iväg till Ikea i Kållered för att handla (tack Emelie för hjälpen med bussarna). Kom in på Ikea och var glad att det inte var så mkt folk jag hade befarat. Sen gällde det att hitta rätt present. Egentligen tycker jag väldigt mkt om Ikea (inte minst maten där när man är utomlands!), men idag var det bara rörigt. Så mkt saker och efter att jag hade gått runt på övre våningen ett helt varv fick jag veta att det jag letade efter fanns på den andra våningen. Så det var bara att kila ner och gå ett varv där nere också. Därefter till kassan där det framför mig stod en väldigt trevlig man som lät mig gå före :) En ganska bra start på dagen.

När jag sedan gick till busshållplatsen mötte jag en kille som precis hade kommit till Sverige från Kina. Han frågade mig om bussen och vi insåg båda två att vi stod på fel hållplats och följdes åt till andra sidan. Vi pratade om svenskt och kinesiskt väder, svensk och kinesisk mat om vad vi hade gjort här osv. Vi skulle med samma buss och fortsatte prata. Han berättade lite om Kina, Peking, Shanghai, naturen där och om ett berömt öl från hans hemstad. När jag satt där på bussen bland alla andra svenskar och pratade med den här främmade killen kom jag o tänka på att vi svenskar är ganska tråkiga ibland. Det är inte så farligt att prata med främmade människor som man ibland tror. Jag brukar oftast sitta och kolla ut genom fönstret när jag åker buss och helst inte ens få ögonkontakt med ngn. Det är bekvämast och inte alls fel egentligen. Men tänk så många intressanta samtal man missar. Bussresan från Kållered till Göteborg hade inte alls vart lika trevlig utan den här kinesiska killen. Dessutom vet jag lite mer om Kina och han vet lite mer om Sverige.

Bara lite tankar om julshoppingen och intressanta människor...

Passar på att lägga upp en bild på vår otroligt vackra skola :)



God jul på er!
Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0